Rejs s/y Orion na 90-lecie JKM Gryf


Rok 2017 – Kapitan Zbyszek Witbrot i załoga jachtu Orion postanawiają w kolejnym sezonie żeglarskim uczcić jubileusz 90-lecia Klubu specjalnym rejsem do Francji. A ponieważ „Orionowcy” nie rzucają słów na wiatr, w lipcu następnego roku wyruszyli na kolejną, wspaniałą wyprawę.


Poniżej krótka relacja z rejsu.
Po lekturze zapraszamy na prezentację fotograficzną:

zdjęcia z relacji: Romuald Sypniewski, Waldemar Sypniewski, Renata Loska.
wybór zdjęć i montaż: Krzysztof Będkowski, Renata Loska.

 

Rejs s/y Orion na 90-lecie JKM Gryf

3 lipca 2018 – Gdynia

W załodze:

Zbigniew Witbrot

Leszek Markiewicz

Romuald Sypniewski

Renata Loska

Michał Skąpski

 

Za rufą  Zatoka Gdańska- i spokojny baksztag,

za Helem- tradycyjnie  bajdewind SW3do4

3-4 lipca

 ‘oranie’ Bałtyku  – dopiero nad ranem 4 lipca Rozewie znika za rufą!

Grot 2 refy, kliwer

po dwóch dobach

6 lipca

przed dziobem  rosną brzegi zatoki  Prorer Wek na półwyspie Jasmund

1900 cumowanie w Sasnitz

zwiedzanie willowego centrum

rybacy łowią  turystów na objazdowe rejsy po ‘wschodnim morzu’

 7  lipca

2100 –  wyjście  z Sasnitz

wzdłuż klifów na wyspie Jasmund

za Arkoną –

uparty  westowy bajdewind

na Zatoce Mecklemburskiej ( wiatr N5-6)

 konsekwentne halsowanie – 

9 lipca

od północy w dół do mostu Fehmar fala 2 metry i…

na 2 refach i kliwrze

trzasnął kliwer

i… strzępy 38-letniego żagla trzeba zmarglować na relingu,

próba wejścia na silniku w wąskie podejście pod mostem – nieudana;

halsowanie w wąskim torze- ryzykowne

 trudno- musimy- żeglować …na karym – 

odwrót i trzeba płynąć w górę pod duński brzeg –

upiorna halsówka – promy, statki – i…kapitanowie promów widząc ‘nabieranie wysokości’ ustępują Orionowi

okrążenie wyspy  Fehmar trwało… ponad dobę!

10 lipca

do kanału kilońskiego ciągnie … silnik

0815 – wejście w kanał

Przejście przez kanał skraca drogę o około 250 mil morskich (około 460 km) w stosunku do tradycyjnej drogi przez Cieśniny Duńskie – wokół Półwyspu Jutlandzkiego.

Jachty w kanale  mogą poruszać się tylko w ciągu dnia – konieczny postój

1500 cumowanie w Rendsburgu

11 lipca

kanałem do Brunsbutel 

śluzowanie i wyjście z kanału na szerokie ujście Łaby

mimo braku wiatru szybka żegluga  z prądem na Łabie

2040 Cuxhaven na trawersie i wreszcie otwarte morze: Deutsche Bucht

12 lipca

Żegluga wzdłuż holenderskich brzegów to nie lada wyzwanie:

oprócz torów wodnych i kotwicowisk

 to platformy wiertnicze i fermy wiatrowe- zawalidrogi na każdym halsie

ale spokojna, słoneczna aura wynagradza monotonię żeglugi;

noc na zmniejszonych żaglach

13 lipca

wreszcie pełny grot, duża genua i zasłużony baksztag

wzdłuż holenderskiego brzegu – i znowu raz przyspieszamy płynąc z prądem, po zmianie- walczymy z przeciwnym nurtem powoli mijając Texel wyspy Fryzyjskie lewą burtą…

1930 wejście śluzy – Ilmujden do kanału Amsterdamu

(2350) cumowanie w SIXHAVEN w Amsterdamie

zwiedzanie Amsterdamu

14-15 lipca

postój w Amsterdamie

16 lipca

wyjście z Six Haven

kanałem do Iljmujden

wreszcie – na Morze Północne

nareszcie przestrzeń i… można postawić żagle

16-17 lipca

flauta i  lawirowanie 

wiatraki, kotwicowiska,

mijamy podejście do Europortu pod Roterdamem

18-19 lipca

wiatr konsekwentnie przeciwny SW2-3

daleko na horyzoncie  –

brzegi Calais, Dunkierki,

późnym wieczorem Orion dopływa do toru Dover- Calais

19 lipca

Cumowanie 0235 w Bolougne sur Mer

Orion dopłynął do Francji

nietypowa – według bałtyckich standardów- marina

pływające pomosty niezbędne przy 9- metrowych różnicach poziomu wody

opadając woda odsłania  szczegóły konstrukcji nabrzeża, faunę i  muliste…i kamieniste dno

zdradliwe miejsca niemal sąsiadują z pomostami przy średnim stanie wody zdarzają  zrzuty z rzeki Liane uchodzącej do Morza Północnego w Bolougne – w górnym biegu chyba robili wielkie pranie!

Zwiedzanie miasta

ogromny kompleks  Nausica –  największe w Europie akwarium

 zabytki fortecy z czasów imperium Rzymskiego na lewym brzegu rzeki

dla ułatwienia  inwazji w Normandii  RAF zniszczył nabrzeże portowe

– zamiast odrestaurować zabytki– wybudowano bloki

100-metrowa kopuła katedry wynurza się znad murów obronnych  –

imponujące 1500m długości, 4 bramy i 17 wież w 13 wieku broniło górnego zamku

górne – wewnętrzne miasto mogłoby być perełką turystyczna – zaniedbane

nawet The Belfry- wpisana na listę UNESCO 12-wieczna wieża – najstarszy budynek w mieście

21 lipca

korzystna godzina wyjścia to…

0410 wyjście z Bolonii

22 lipca 

baksztag

belgijskie, potem holenderskich wodach -Ilmujden prawą burtą

leniwa żegluga –  genua z grotem  dodają… cienia

flauta NW1 raz z prądem, raz pod prąd wiatry słabe

23 lipca 

boja pod Treschelling

na wysokości wyspy Borkum- zwrot  w  ujście rzeki Ems

– z prądem -do Delfzijl

kutry rybackie i poławiacze małży krążą po torze wodnym

24 lipca

0825 wejście znajomej mariny w Delfzijl

miasto zbudowane za wysokim, szerokim wałem –mimo to  kilkakrotnie zalewane  przez Morze Północne

spokojna, zaściankowa Holandia

25 lipca

1020 wyjście z Delfzijl

najpierw halsówka na  rozlewisku Elby,  potem odkrętka i

NE 2–3, dobrze, że pomaga prąd i…

wieczorem Cuxhaven na trawersie

27 lipca

0230 –  wejście do kanału kilońskiego

cumowanie w Brunsbutel –  4 godziny

0730 – upał w przeprawie kanałem do Bałtyku

2100 postój w Holtenau-

28 lipca

zwiedzanie Holtenau

panorama Zatoki Kilońskiej

29 lipca 

0600 wyjście z Holtenau – w górę Kiele Forde

na żaglach i… silniku –

ale słaby bajdewind  SE 3

spokojna halsówka na zatoce Mecklemburskiej

30 lipca

bajdewind SE 3

‘prawie’ jednym halsem pod  Arkonę i…znowu upał daje się we znaki –

Arkony  niemal jednym halsem – w stronę Borholm

31 lipca

0430 cumowanie w Hasle

spacer po miasteczku

rzadkość na tej szerokości geograficznej… figowiec- z owocami!

1 sierpnia

wczesnym rankiem wyjście –

powoli budzi się wiatr, skrzętnie łapiemy każdy podmuch

kolejne godziny i mile za rufą;

pasażer na gapę;… nietoperz

słaby baksztag SW1-2

czerwony zachód słońca daje nadzieję na większy wiatr i…

2 sierpnia

wreszcie wieje i jest ładny baksztag

W3-4

piaski wydm w parku Sowińskim

3 sierpnia

poranny trawers Półwyspu Helskiego

wjazd bajdewindem na Zatokę Gdańską

3 sierpnia

cumowanie w Gdyni

w sekretariacie w klubie niespodzianka : paczka!

– 8 oryginalnych kieliszków dla Zbyszka – opiekuna  jachtu -prezent Michała Skąpskiego

1600 wyokrętowanie

 

L.p.Porty i trasaData wejścia/wyjściaPrędkość w węłachOdległość w milach
1Gdynia – Sasnitz3 lipca4,08321
2Sasnitz- Rendsburg6 – 7 lipca3,80259
3Rendsburg – Amsterdam10 – 13 lipca4,60290
4Amsterdam – Boulogne16 – 19 lipca3,60226
5Boulogne – Delfzijl21 – 24 lipca3,70289
6
Delfzijl – Brunsbittel
26 – 27 lipca4,50165
7
Brunsbittel – Holtenau
27 – 27 lipca4,054
8
Holtenau – Hasle
29 – 31 lipca4,20205
9Hasle – Gdynia1 – 3 sierpnia3,40173
Rejs 90-leciaśrednia: 3,981988

godzin rejsu: 738; godzin pływania: 497; godzin postoju: 239;

en_GBEnglish (UK)
pl_PLPolski en_GBEnglish (UK)