Rejs s/y Orion na 90-lecie JKM Gryf
Rok 2017 – Kapitan Zbyszek Witbrot i załoga jachtu Orion postanawiają w kolejnym sezonie żeglarskim uczcić jubileusz 90-lecia Klubu specjalnym rejsem do Francji. A ponieważ „Orionowcy” nie rzucają słów na wiatr, w lipcu następnego roku wyruszyli na kolejną, wspaniałą wyprawę.
Poniżej krótka relacja z rejsu.
Po lekturze zapraszamy na prezentację fotograficzną:
zdjęcia z relacji: Romuald Sypniewski, Waldemar Sypniewski, Renata Loska.
wybór zdjęć i montaż: Krzysztof Będkowski, Renata Loska.
Rejs s/y Orion na 90-lecie JKM Gryf
3 lipca 2018 – Gdynia
W załodze:
Zbigniew Witbrot
Leszek Markiewicz
Romuald Sypniewski
Renata Loska
Michał Skąpski
Za rufą Zatoka Gdańska- i spokojny baksztag,
za Helem- tradycyjnie bajdewind SW3do4
3-4 lipca
‘oranie’ Bałtyku – dopiero nad ranem 4 lipca Rozewie znika za rufą!
Grot 2 refy, kliwer
po dwóch dobach
6 lipca
przed dziobem rosną brzegi zatoki Prorer Wek na półwyspie Jasmund
1900 cumowanie w Sasnitz
zwiedzanie willowego centrum
rybacy łowią turystów na objazdowe rejsy po ‘wschodnim morzu’
7 lipca
2100 – wyjście z Sasnitz
wzdłuż klifów na wyspie Jasmund
za Arkoną –
uparty westowy bajdewind
na Zatoce Mecklemburskiej ( wiatr N5-6)
konsekwentne halsowanie –
9 lipca
od północy w dół do mostu Fehmar fala 2 metry i…
na 2 refach i kliwrze
trzasnął kliwer
i… strzępy 38-letniego żagla trzeba zmarglować na relingu,
próba wejścia na silniku w wąskie podejście pod mostem – nieudana;
halsowanie w wąskim torze- ryzykowne
trudno- musimy- żeglować …na karym –
odwrót i trzeba płynąć w górę pod duński brzeg –
upiorna halsówka – promy, statki – i…kapitanowie promów widząc ‘nabieranie wysokości’ ustępują Orionowi
okrążenie wyspy Fehmar trwało… ponad dobę!
10 lipca
do kanału kilońskiego ciągnie … silnik
0815 – wejście w kanał
Przejście przez kanał skraca drogę o około 250 mil morskich (około 460 km) w stosunku do tradycyjnej drogi przez Cieśniny Duńskie – wokół Półwyspu Jutlandzkiego.
Jachty w kanale mogą poruszać się tylko w ciągu dnia – konieczny postój
1500 cumowanie w Rendsburgu
11 lipca
kanałem do Brunsbutel
śluzowanie i wyjście z kanału na szerokie ujście Łaby
mimo braku wiatru szybka żegluga z prądem na Łabie
2040 Cuxhaven na trawersie i wreszcie otwarte morze: Deutsche Bucht
12 lipca
Żegluga wzdłuż holenderskich brzegów to nie lada wyzwanie:
oprócz torów wodnych i kotwicowisk
to platformy wiertnicze i fermy wiatrowe- zawalidrogi na każdym halsie
ale spokojna, słoneczna aura wynagradza monotonię żeglugi;
noc na zmniejszonych żaglach
13 lipca
wreszcie pełny grot, duża genua i zasłużony baksztag
wzdłuż holenderskiego brzegu – i znowu raz przyspieszamy płynąc z prądem, po zmianie- walczymy z przeciwnym nurtem powoli mijając Texel wyspy Fryzyjskie lewą burtą…
1930 wejście śluzy – Ilmujden do kanału Amsterdamu
(2350) cumowanie w SIXHAVEN w Amsterdamie
zwiedzanie Amsterdamu
14-15 lipca
postój w Amsterdamie
16 lipca
wyjście z Six Haven
kanałem do Iljmujden
wreszcie – na Morze Północne
nareszcie przestrzeń i… można postawić żagle
16-17 lipca
flauta i lawirowanie
wiatraki, kotwicowiska,
mijamy podejście do Europortu pod Roterdamem
18-19 lipca
wiatr konsekwentnie przeciwny SW2-3
daleko na horyzoncie –
brzegi Calais, Dunkierki,
późnym wieczorem Orion dopływa do toru Dover- Calais
19 lipca
Cumowanie 0235 w Bolougne sur Mer
Orion dopłynął do Francji
nietypowa – według bałtyckich standardów- marina
pływające pomosty niezbędne przy 9- metrowych różnicach poziomu wody
opadając woda odsłania szczegóły konstrukcji nabrzeża, faunę i muliste…i kamieniste dno
zdradliwe miejsca niemal sąsiadują z pomostami przy średnim stanie wody zdarzają zrzuty z rzeki Liane uchodzącej do Morza Północnego w Bolougne – w górnym biegu chyba robili wielkie pranie!
Zwiedzanie miasta
ogromny kompleks Nausica – największe w Europie akwarium
zabytki fortecy z czasów imperium Rzymskiego na lewym brzegu rzeki
dla ułatwienia inwazji w Normandii RAF zniszczył nabrzeże portowe
– zamiast odrestaurować zabytki– wybudowano bloki
100-metrowa kopuła katedry wynurza się znad murów obronnych –
imponujące 1500m długości, 4 bramy i 17 wież w 13 wieku broniło górnego zamku
górne – wewnętrzne miasto mogłoby być perełką turystyczna – zaniedbane
nawet The Belfry- wpisana na listę UNESCO 12-wieczna wieża – najstarszy budynek w mieście
21 lipca
korzystna godzina wyjścia to…
0410 wyjście z Bolonii
22 lipca
baksztag
belgijskie, potem holenderskich wodach -Ilmujden prawą burtą
leniwa żegluga – genua z grotem dodają… cienia
flauta NW1 raz z prądem, raz pod prąd wiatry słabe
23 lipca
boja pod Treschelling
na wysokości wyspy Borkum- zwrot w ujście rzeki Ems
– z prądem -do Delfzijl
kutry rybackie i poławiacze małży krążą po torze wodnym
24 lipca
0825 wejście znajomej mariny w Delfzijl
miasto zbudowane za wysokim, szerokim wałem –mimo to kilkakrotnie zalewane przez Morze Północne
spokojna, zaściankowa Holandia
25 lipca
1020 wyjście z Delfzijl
najpierw halsówka na rozlewisku Elby, potem odkrętka i
NE 2–3, dobrze, że pomaga prąd i…
wieczorem Cuxhaven na trawersie
27 lipca
0230 – wejście do kanału kilońskiego
cumowanie w Brunsbutel – 4 godziny
0730 – upał w przeprawie kanałem do Bałtyku
2100 postój w Holtenau-
28 lipca
zwiedzanie Holtenau
panorama Zatoki Kilońskiej
29 lipca
0600 wyjście z Holtenau – w górę Kiele Forde
na żaglach i… silniku –
ale słaby bajdewind SE 3
spokojna halsówka na zatoce Mecklemburskiej
30 lipca
bajdewind SE 3
‘prawie’ jednym halsem pod Arkonę i…znowu upał daje się we znaki –
Arkony niemal jednym halsem – w stronę Borholm
31 lipca
0430 cumowanie w Hasle
spacer po miasteczku
rzadkość na tej szerokości geograficznej… figowiec- z owocami!
1 sierpnia
wczesnym rankiem wyjście –
powoli budzi się wiatr, skrzętnie łapiemy każdy podmuch
kolejne godziny i mile za rufą;
pasażer na gapę;… nietoperz
słaby baksztag SW1-2
czerwony zachód słońca daje nadzieję na większy wiatr i…
2 sierpnia
wreszcie wieje i jest ładny baksztag
W3-4
piaski wydm w parku Sowińskim
3 sierpnia
poranny trawers Półwyspu Helskiego
wjazd bajdewindem na Zatokę Gdańską
3 sierpnia
cumowanie w Gdyni
w sekretariacie w klubie niespodzianka : paczka!
– 8 oryginalnych kieliszków dla Zbyszka – opiekuna jachtu -prezent Michała Skąpskiego
1600 wyokrętowanie
L.p. | Porty i trasa | Data wejścia/wyjścia | Prędkość w węłach | Odległość w milach |
1 | Gdynia – Sasnitz | 3 lipca | 4,08 | 321 |
2 | Sasnitz- Rendsburg | 6 – 7 lipca | 3,80 | 259 |
3 | Rendsburg – Amsterdam | 10 – 13 lipca | 4,60 | 290 |
4 | Amsterdam – Boulogne | 16 – 19 lipca | 3,60 | 226 |
5 | Boulogne – Delfzijl | 21 – 24 lipca | 3,70 | 289 |
6 | Delfzijl – Brunsbittel | 26 – 27 lipca | 4,50 | 165 |
7 | Brunsbittel – Holtenau | 27 – 27 lipca | 4,0 | 54 |
8 | Holtenau – Hasle | 29 – 31 lipca | 4,20 | 205 |
9 | Hasle – Gdynia | 1 – 3 sierpnia | 3,40 | 173 |
Rejs 90-lecia | średnia: 3,98 | 1988 |
godzin rejsu: 738; godzin pływania: 497; godzin postoju: 239;